Geplaatst op 17 mei 2024

Een groot gedeelte van wat er misgaat tussen mensen heeft te maken met inadequate communicatie. Het is vaak niet wat er gezegd wordt, maar de manier waarop. Dit geldt ook voor liefdesrelaties.

In dit artikel bespreek ik de fase van de liefdesrelatie na de welbekende honeymoonfase. Voor sommige mensen duurt deze romantische fase een paar weken, voor anderen een aantal jaren. Tijdens de honeymoonfase lijkt het alsof onze geest zich afsluit voor het gedrag van de ander dat niet aansluit bij onze smaak. Op een gegeven moment is de honeymoonfase voorbij, de verdoving is uitgewerkt en zie je het hele plaatje, inclusief al het gedrag van de persoon. Wat eerst niet opviel of zelfs leuk leek, wordt nu vervelend of irritant. Voor de mensen die dan bij elkaar blijven, is er een mooie kans om persoonlijk te groeien. Het kan zelfs een kans bieden om wat je gemist hebt in je kindertijd te helen.

Wanneer mensen bij mij in relatiecoaching zijn, heb ik gezien dat een groot gedeelte van de ergernissen, gevoelens van eenzaamheid, frustraties, teleurstellingen, verdriet en onbegrip zit in het verschil in smaak en communicatiestijlen. Vaak adviseer ik hen de communicatietraining, wat een substantieel deel van de problemen oplost. Communicatie biedt immers de noodzakelijke basis voor het oplossen van problemen. Als men zich vervolgens bewust is van de verschillen en er rekening mee houdt, kunnen de dingen die nog niet werken in de relatie makkelijker worden geadresseerd.

Voorbeelden van Verschillende Communicatiestijlen en Smaak

– Afspraken en Planning: Sommige mensen houden zich precies aan afspraken en plannen vooruit. Voor anderen is een afspraak meer een flexibel idee, waarbij ze op het moment zelf beslissen wat goed voelt. Dit kan botsen wanneer iets gepland moet worden of wanneer de een denkt dat er een afspraak is gemaakt terwijl de ander nog geen concrete planning heeft gemaakt. De een kan zich bezwaard voelen en soms ook aangevallen, terwijl de ander het vertrouwen verliest en voelt dat hij of zij niet kan rekenen op de ander.

– Luisteren en Gehoord Worden: Wanneer de een meer woorden gebruikt om een boodschap over te brengen dan de ander, kan er ongeduld en frictie ontstaan. Als de een graag wil delen waar hij meezit en de ander haakt af omdat het te lang duurt, kan de een zich niet gehoord voelen en de ander vindt het misschien vervelend dat er zoveel van zijn of haar tijd wordt gevraagd.

– Initiatief en Betrokkenheid: Het kan zijn dat iemand het idee heeft altijd de kar te trekken, terwijl de ander afwacht en naar het gevoel van de ander niets inbrengt. Of omgekeerd, dat de ander het gevoel heeft geen ruimte te krijgen voor eigen inbreng en zich daardoor niet gezien en gehoord voelt.

– Rationeel versus Emotioneel: Iemand kan zaken rationeel benaderen, terwijl een ander het belangrijk vindt om de emoties erachter te voelen en te begrijpen. Het kan dan heel moeilijk zijn om elkaar te begrijpen. De een kan de ander als koud ervaren, terwijl de ander denkt dat de ander zich aanstelt of te emotioneel doet.

– Uiten van Liefde en Waardering: Sommige mensen tonen hun liefde en waardering op een manier die voor de ander niet direct zichtbaar is. Dit kan leiden tot twijfels over of er wel van hen gehouden wordt of dat hun inspanningen gewaardeerd worden. De ene persoon uit zijn waardering met woorden, terwijl de ander dit misschien doet door praktisch te helpen. De ene persoon kan het ook veel belangrijker vinden om tijd samen door te brengen dan de ander, en er kan ook een verschil zijn in hoe fysiek iemand graag is. Sommige mensen zien publiekelijk een hand of een arm om zich heen als erkenning van liefde, terwijl anderen het tonen van affectie iets voor binnenshuis vinden. Als iemand daar een andere smaak in heeft, kan dat leiden tot teleurstelling en gemis.

Oplossingen

In de afgelopen jaren heb ik veel voorbeelden gezien van hoe deze verschillen in communicatiestijlen en voorkeuren voor onbegrip, verwijdering en conflicten kunnen zorgen, en ook hoe ze verhelderd en getransformeerd kunnen worden in begrip. Dit leidt tot verbinding, diepgang en een liefdevolle relatie.

Een koppel waarbij de ene partner altijd alles plande en de ander liever spontaan was, leerde door communicatietraining elkaar beter begrijpen en waarderen. Ze ontwikkelden een systeem waarbij ze zowel geplande als spontane activiteiten konden hebben, wat hun relatie versterkte.

Een ander koppel, waarbij de ene partner rationeel was en de ander emotioneel, leerde om beide benaderingen te waarderen. Ze creëerden een balans waarin beide perspectieven ruimte kregen, wat leidde tot diepere gesprekken en meer begrip.


Leave a Reply