Geplaatst op 22 december 2011

Doelen stellen is een manier van werken die heel krachtig is. Ik heb afgelopen jaar veel voor elkaar gekregen waarbij het stellen van doelen mij ondersteund heeft om het te bereiken. Ik zie ook valkuilen.
Hoe doe je dat zonder je te beperken, je vrijheid en spontaniteit  te verliezen. Zonder dat je middelmatig bent
of zonder dat je jezelf gaat forceren om het maar te bereiken.

Wat is doelen stellen?
Het is een richting. Het geeft focus, energie en het daagt uit om steeds weer creatief te zijn.

Veel mensen zijn bang om grote, niet realistische doelen te stellen. Bang om het niet te halen. Als ze hun doelen niet zouden halen, zouden ze falen.

Geen wonder dat wij mensen zo denken gezien de cultuur waarin we opgroeien doe maar gewoon.
Mooi voorbeeld hiervan zag ik laatst in de media: Ivo Niehe noemde zijn theater show tijdens een interview: “unaniem een ongekend succes”. Half Nederland viel over hem en hij bood vervolgens zijn excuus aan.

Maar hoezo? Bang om te falen? Ik weet van te voren toch nooit of ik mijn doelen ook zal halen? Waarom niet gewoon grote doelen stellen en er voor gaan. Mezelf uitdagen om creatief te zijn in het halen van mijn doelen. Want wat nou als ik volgend jaar de balans op maak en het niet gehaald heb?

“Toen ik geboren werd, was ik al gelukt. Ik kan niet meer mislukken”.  – Gineke Sietsma –

Of ik mijn doelen wel of niet haal zegt niets over mij, over wie ik ben. Ik blijf een net zo leuk en mooi mens. Deze manier van denken geeft mij vrijheid.

Dit heb ik mogen leren. Een jaar geleden was ik nog hartstikke geïdentificeerd met mijn resultaat. Hoge resultaten betekende dat ik mij goed voelde. Minder goede resultaten? Mezelf forceren naar meer, beter, hoger. Ik heb mijn definitie falen is mijn doelen niet halen verandert naar:

Ik ben ik

Mijn doelen zijn mijn doelen

Mijn acties zijn mijn acties en mijn resultaat is mijn resultaat

Ik ben ik

Hoe stel je doelen?

  • Het begint met te kiezen op welke gebieden je doelen wil stellen

In mijn geval bijvoorbeeld: Mijn relatie met Timme, mijn bedrijf, mijn gezondheid en lijf, vriendschappen,
persoonlijke ontwikkeling, vakantie etc.

  • Vervolgens kies je welke waarde(n) je wilt ervaren per gebied.

Bijvoorbeeld voor mijn bedrijf: professionaliteit, genieten, winst, liefde

  • Daarna maak je het concreet. Hoe wil ik daar uiting aan geven? Het meest eenvoudige is, door een datum te bepalen dat je het bereikt hebt, waar je het bereikt hebt  en wat je precies bereikt hebt.

Bijvoorbeeld: In 2012 geef ik één keer per maand een workshop; goed voelen in Vijfhuizen met 20 deelnemers.

Per oktober 2012 heb ik vier mensen opgeleid die betaald assisteren in mijn communicatie training. Etc.

Nadat alle doelen helder zijn kan je een plan gaan maken met daarin stap voor stap hoe je jouw doelen gaat bereiken. In sommige gevallen is het handig dat je jouw doelen communiceert naar anderen mensen. Zodat zij op de hoogte zijn, met je mee kunnen denken en je kunnen ondersteunen. Wat dan nog rest is ACTIE en bijsturen.

Succes!


Leave a Reply